söndag 2 december 2012

Tjänst för de hemlösa, första advent och en check från himlen...

I tisdags hölls thanksgiving middag för de som är hemlösa i Caguas. Frälsningsarmén samarbetade i denna aktivitet med en annan organisation i stan. Jesus sa: "Jag var hungrig och ni gav mig att äta..." (Matt 25:35)

Kårens socialarbetare Hilda hjälper en man att välja ut passande kläder.
Jesus sa: "Jag var naken och ni klädde mig..." (Matt 25:36)
Även schampo, tvål, tandborstar m.m som vi samlat in vid
förra veckans gudstjänst delades ut.
(i bakgrunden syns Frälsningsarméns buss "cantina")
Frälsningssoldat Betty i samtal mitt ute i verkligheten...
Jag och Markus hade inte tillfälle att vara med vid detta tillfälle men
vi hoppas kunna göra något liknande ytterligare en gång innan jul.

I dagens gudstjänst berättade Lizzie och Betty om den
glädje de känner över att få betjäna stadens hemlösa
genom Frälsningsarmen. I dagens gudstjänst vittnade också Carmen (15 år),
hon berättade hur en hemlös man kommit fram när hon stått vi julgrytan
och lagt de få mynt han hade i Frälsningsarméns gryta. Sedan hade han gått sin väg
för att en stund senare komma tillbaka med ytterligare mynt som han
"samlat in" bland folk. 
En av familjerna i kåren ansvarade för att läsa bibeltexterna och tända det första adventsljuset.

"La corona de adviento"
Fem ljus blev det och det första tändes idag. Vi sjöng en ösig julsång med texten
"Kristus är julen och den som har Kristus har glädjen". Fullt ös med massa
tamburiner. Ingen S
Efter gudstjänsten stannade alla kvar och fikade en stund och vi passade
på att ge information om att vi efter nyår kommer att påbörja arbetet med att
forma smågrupper i församlingen. Målet är att komma igång med fyra och redan vid
detta tilfälle var det fyra personer som erbjöd sig att öppna sina hem!
En syster sa att "mitt hus är väldigt litet men vi kan sätta ut stolar utanför, vid
carporten och sitta där." Möjlighetstänkande - det gillar vi! 



Denna check kom in i julgryteinsamlingen. Känns som om den kom direkt från himlen!
Tänk att vi har fått en check utskriven i den bank som kallas "Guds rike".
 Checken är underskriven av Jesus Kristus själv vilket betyder att den är giltig!
Denna check är inte på låtsas även om det ser så ut, den är ytterst verklig!
Summan är "Mycket kärlek och Guds rika välsignelse".
Du och jag är egentligen världens rikaste, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar