tisdag 11 september 2012

Hillsong på gymmet!

Rubriken skulle också kunna vara "Sackeus på posten". Det är fantastiskt att få vara i ett land som inte är söndersekulariserat. I går när jag tränade på gymmet i området där vi bor så var det en kille som tränade och som hade på musik. Jag kände igen musiken och frågade om det var musik från församlingen Hillsong som han lyssnade på? Det visade sig att killen var aktiv medlem i en annan evangelisk kyrka en bit här i från. Vad härligt att få lyssna till härlig lovsång när man tränar. Det skulle aldrig hända i Sverige! Eller när jag var på posten och killen bakom mig frågar om mitt arbete och jag berättar om att jag är pastor i Frälsningsarmén och han replikerar att han gillar Frälsningsarmén därför det är en kyrka som handlar och påverkar omvärlden. Han börjar där i kön predika för mig om Sackeus som efter mötet med Jesus troligtvis påverkar en hel stad (Jeriko) när han börjar ge ut av sina egendomar. Hade det hänt på posten i Sverige? Eller som i dag när vi äntligen kunde öppna konto på banken efter att vi hade fått våra "social security number" som vi behövde för att få öppna ett bankkonto. När vi var klara med alla papper och vi hade fått våra kontokort så avslutade banktjänstemannen med att önska oss Guds välsignelse och på bordet så kunde vi läsa dagens bibelord. Hade det hänt i Sverige? Knappast! Visst finns det ett uppdrag att utföra här i Puerto Rico, människor som behöver upprättas, människor som behöver få ett möte med Jesus, trassliga relationer som behöver ett helande och mycket annat men ett är säkert Gud finns med i samhällsbilden på ett sätt som jag gillar skarpt. Jag hoppas att Frälsningsarmén kan vara en kyrka som påverkar omvärlden (som han sa på posten). Jag hoppas och tror att Frälsningsarmén i Sverige med dess ledare vågar sticka ut och bryta den "religiösa präktighet" som råder i Sverige där vi i landet lagom inte får sticka ut eller tala om vad vi tror på. Vi i Frälsningsarmén har ju det tydligt nedtecknat vad vi tror på i och med våra lärosatser. Vi tror på Bibeln, på himmel och helvete, vi tror på omvändelse... Vi tror att Jesus är vägen, sanningen och livet och att ingen kommer till Fadern utan genom Jesus. Tron är för oss inte halva sanningen utan hela sanningen! Soppan däremot som vi delar ut är halva sanningen. Vi har mycket mer att erbjuda svensken och Sverige. Han som vi tror på kan förvandla, förändra och ge en frihet och en frid som övergår allt förstånd.

En hälsning från Markus ( jag har gett 1:e skrivare Ewa-Marie ledigt idag från bloggen)

1 kommentar:

  1. Det är verkligen fantastiskt att läsa er blogg och om alla människor ni får möta och om ert arbete. Det är inspirerande, det är vad det är!!

    Guds frid..

    Johan

    SvaraRadera