lördag 14 juli 2012

Mellanlandning i Nässjö!

Det kändes lite speciellt när jag (Ewa-Marie) beställde tågbiljett för mig och barnen i torsdags"enkel Halmstad-Nässjö tack". Nu är vårt hus på Morellvägen i Halmstad tömt (huset på fotot) och hela familjen har mellanlandat i Nässjö hos farmor. Här bor vi nu fem personer i hennes lägenhet och det går hur bra som helst. Det är klart att uppbrottet från Halmstad kändes, det vore väl konstigt annars. Halmstad har varit vår stad under 12 år! I Halmstad har våra barn vuxit upp, vi har sett en fantastik utveckling av kåren och vi har älskat de vackra stränderna.
I Halmstad har vi också fått goda vänner för livet. Vi har sett människor möta Jesus och bli frälsta, vi har sett Byggetkonferensen komma till. Folk har gift sig (ganska många vigslar blev det) och fått barn. Tack alla ni fina och härliga Halmstadsbor för att vi fått dela livet med er! Tack för skratt och gråt tillsammans, tack för uppmuntran och omsorg!
Hur kändes det då att flytta? Det kändes faktiskt helt rätt när vi nu i torsdags drog vidare för nya uppdrag. Det är ju bibliskt med uppbrott, "drag vidare", "lämna det som ligger bakom och sträck dig mot det som ligger framför".
Trots att vi förberett flytten under sommaren blev den sista veckan innan flytten stressig, vad ska slängas? Vad ska magasineras? Vad ska till Myrorna och vad ska med till Puerto Rico? Det ligger en andlig lektion i denna process också: Vad i mitt liv behöver rensas bort? Vad ska absolut sparas inför framtiden? Vad behöver jag verkligen och vad klarar jag mig utan? När jag tidigare i somras funderade över dessa frågor, samt höll på att väga och mäta den så kallade flygfrakten "hörde jag" ett tilltal inom mig, jag tror att det kan ha varit från Herren: "Det viktigaste har du alltid med dig och det väger ingenting, det finns inom dig och det är den helige Ande, din erfarenhet och din personlighet". Känns skönt att veta. Till slut blev det tretton flyttkartonger till Puerto Rico och trettio kartonger magasinerade här i Nässjö. Tack kåren i Nässjö för att ni lånar ut ett förråd till oss! I morgon är det Herrens dag - önskar er alla en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar