fredag 30 augusti 2013

Galen trafik...

Den blir bara värre och värre....trafiken här i Puerto Rico. Innan sommaren tog det oss ca 40 minuter på morgonen att köra Ludwig till skolan. Denna veckan har det tagit en och en halvtimme varje dag, en resa som i normala fall skulle ta tio minuter. Ludwig brukar somna i bilen och jag hinner läsa lite svenska nyheter på mobilen för det står verkligen helt still långa stunder. Jag och Ludwig funderade på hur det kommer att se ut om tio år? Kommer folk här i Puerto Rico att sitta i sina bilar hela dagarna? Komma fram till jobbet i slutet av dagen?
Ibland funderar jag på hur det ska gå att köra hemma i Sverige igen. Här kör alla precis som de själva tycker. Inga direkta regler existerar. Många har väldigt fina bilar men det finns också de som kör på motorvägen trots att det te.x saknas en vindruta på bilen. Vi tillbringar otroligt mycket tid i bilen. Ganska ofta måste vi använda varsin bil under dagen, jag och Markus, för att klara dagens uppgifter. Konstigt att denna lilla ö inte har något kollektiv trafik alls. Många familjer har lika många bilar som familjemedlemmar. Tänk bara på alla studenter vid universiteten som varje dag åker i varsin bil för att ta sig till skolan. Väldigt många vuxna pendlar till olika delar av ön för sitt arbete. I stort sett alla skolbarns skjutsas också till skolan i familjens bil och varje dag är det totalt trafikkaos vid alla skolor när alla ska hämta sina barn. Ett viktigt uttryck på spanska som vi lärde oss ganska snabbt här är "Hay tapon". Det betyder "det är trafikstockning". Det säger folk lite nu och då när de ringer och ursäktar att de är sena. "Hay tapon" är en godkänd ursäkt som alla använder, även jag och Markus! En sak är i alla fall säker, någon måste ta beslut vad gäller infrastrukturen på denna lilla Karibiska ö!

I kväll hade vi ungdomsgrupp och temat som vi tog upp var "Vem ska jag gifta mig med". Ungdomarna var väldigt engagerade i samtalen om denna viktiga fråga. Vi pratade om hur deras "drömtjej/kille" skulle vara, vad man ska söka efter och vad bibeln säger om dessa frågor. En kul och intressant kväll där ungdomarna öppnade sig och delade med sig av sina funderingar.

Vi har börjat med ett nytt material i cellgrupperna. Det är ett material som handlar om kärleksfulla relationer och som utgår från 1 Korintier brevet 13. Materialet är utgivet av Saddleback church och vi har lånat det av vårt DHK. Väldigt bra ide tycker jag, att vårt centrala kontor har ett lånebibliotek där vi kan låna material till våra cellgrupper. I detta material ingår en dvd där pastor Rick Warren ger oss sex lektioner utifrån nämnda bibelställe. Till materialet hör också ett deltagarhäfte med lite samtalsfrågor och tankar. Idag kom en tjej i kåren fram till mig och var helt lyrisk över deras cellgruppssamling. "Jag älskar Rick Warrens undervisning", sa hon. Hon var så stolt när hon berättade att deras grupp hade haft en toppenkväll och att hon (16 år gammal) hade fått leda gruppen eftersom den ordinarie ledaren är sjuk just nu. "Det slutade med att jag stod och predikade för gruppen" sa hon. Det är sådana saker man gillar att höra som kårledare...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar